Saturday, January 8, 2011

jalan hidup yang betol?

bila bercakap sal dilemma dalam menentukan jalan hidup, mesti sume orang pernah alami nye. kan? tipu la lau seseorang tu hidup tanpa perlu buat pilihan utk kebaikan mase depan dia. x kira la pilihan dalam menentukan ape pon. sure korang pernah berhadapan dengan situasi sulit di mana kita dilemma utk membuat keputusan. sebagai manusia yg da hidup hampir berpuloh tahun (erk..cam da tua je bunyik nye) tas muka bumi ni, terlalu banyak da pengalaman yang aku da lalui lam menentukan arah hidup aku. yang pasti, pilihan yang di buat selalu nye di pengaruhi oleh banyak pihak seperti family dan jugak kawan-kawan.

ke kanan or ke kiri?

tapi selalu nye tiap keputusan atau jalan yang aku da ambik utk hidup aku, memang aku x undur balik atau tukar balik da walau aku memang nak sangat2 patah balik. aku pon x tau nape. x kira la betapa aku nyesal dan x suka dengan pilihan tu, still aku terus kan jugak walau dalam penuh keterpaksaan. seriously, bila sekarang ni aku kenang balik, ada baik nye jugak aku teruskan je jalan yang aku pilih tu tanpa berpatah balik. dan semoga lepas ni pon aku x lagi mempersoalkan jalan hidup yang da aku pilih. coz pasti ada kebaikan nye setiap jalan yang aku da pilih tu walaupon mgkin agak susah pada awal nye.

aku ingat lg mase aku form1, aku pilih tuk masuk sekolah menengah yang agak jauh sikit dari rumah aku. x la jauh sangat. tapi nak comparekan ngan sekolah tu,ada lagi satu sekolah yg lebey dekat ngan rumah aku. ada 2 sebab aku pilih sekolah tu. 1st sebab aku ni budak yg selalu di sogokkan dengan cerita yg kononnye hidup kat asrama tu best.so aku pon gedik2 la apply sekolah tu dgn harapan dpt duk hostel. coz mak ayah aku xkan sggup nak anta dan ambik aku tetiap ari lau aku masuk sekolah tu. 2nd, sebab kawan2 baik aku mase sekolah rendah pon nak p sekolah tu. ape lg, kitorg pon pakat2 p sekolah kt sekolah tu sume.sehari dua seronok ar. tapi malam kedua da mula da masing2 nyorok tepi locker [nangis].kalau boleh tiap-tiap sepuloh minit nak kol umah. pastu mula la buat barisan panjang2 dekat fon asrama.ok,mase tu aku nyesal masuk sekolah tu.

homesweethome~~

lepastu tetiap mggu aku balik umah.. dan tiap kali aku balik tu la aku duk bodek2 mak aku mtk tukar sekolah. nak duk skolah yg dekat tuh. aku dari form1 sampai form2 pon still homsick. form3 da x homsick, tapi suka lari balik sebab da x suka belajar kat sekolh yg mengamalkan pemerintahan diktator tu.mak aku pon buat2 x dengar je.haha..padan muka. lastly dia cakap, "duk je situ dulu. lau nak tukar sekolah tggu form4".aku pon tggu la dgn penoh harapan.


masuk form4 kena masuk mrsm la pulak. duk asrama lagi. tp d sebabkan org len sume nak pegi, aku pon sedap kan ati la."x pe da besar, x homsick lg.".aku pon masuk sekolah tu. tp disebabkan ada gap antara budak2 lama dgn budak2 baru cam ktorang ni,so aku jd x suka duk situ.yela, ktorg kan budak baru. mcm di anaktirikan je.so sekali lg aku nyesal. nyesal masuk mrsm. tp nak tukar balik sekolah lama mak aku da x bg.

lepas spm, aku diberi 2 pilihan. diploma kat UTM or matrik . disebabkan kawan2 ni punye la duk ckp yg belajar kat matrik susah, so aku jadi teragak-agak kejap.. tp family aku pulak suh aku masuk matrik. jimat umo kata dorg. dalam hati mmg aku nak masuk mtrk pon.haha. sebab pikir nak cepat.so aku masuk mtrx. wallaweyh..1st week da nangis2 mintak kakak aku dtg.haha.muka x malu. dan pembelajaran kat sana agak tough la bg aku yg suka main2 ni. dan bila tengok ramai kwn yg quit matrik and pegi dip or SPA, so aku pon start la apply dip pulaks..siap sedia takot result sem 1 teruk,so boley p diploma.

 or 


ye aku dapat diploma kat uitm kt penang. result sem 1 aku pon cukup makan je.dan sorg kwn ni galakkan aku pergi uitm. tp sampai ke sudah aku x gtau pon family aku yg aku ada apply uitm.sebab? syg nak tgglkan kwn2.

da habis matrik, here i am. kat uthm. aku suka sgt2 duk sini. but recently aku da rase x suka da duk sini. x seronok da. uthm sgt boring ok! but i have nowhere to go anymore. no choice. duk jela sini. aku nak apply ape lg kan? SPA? oh..aku da susah2 blaja kt mtrx dulu baru dapat ambik dgree pastu sesenang nak patah balik ambik dip? mekasih jela. x mau...aku lg rela hidup dalam keterpaksaan kat sini. 1 day nanti aku akan nampak kebaikannye aku stay kat uthm nie..

here am i..(>.<)

ye, aku yakin aku x perlu berpatah balik dalam setiap pilihan yang aku buat.

No comments: